T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANKARA / KEÇİÖREN - Vecihi Hürkuş Anadolu lisesi

Verimli Ders Çalışma

FETHİYE KEMAL MUMCU ANADOLU LİSESİ
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ

DERS ÇALIŞMA VERİMİNİZİ NASIL ARTTIRABİLİRSİNİZ?
Verimli ders çalışma amaç doğrultusunda planlı ve programlı çalışmaktır. Verimli ders çalışmak sadece ders çalışmak için zaman ayırarak diğer etkinlikleri göz ardı etmek değildir. Aksine belli bir plan ve program dahilin de hem ders çalışırken hem de diğer sosyal etkinliklere zaman ayırırken bunlardan zevk almaya yardımcı olur. Verimli çalışmanıza yardımcı olacak bazı öneriler aşağıda verilmektedir.
1.   AMAÇ BELİRLEYİNİZ
Her çalışma bir amaca yönelik olmalıdır. Bu amaçlar çalışma davranışınızı daha etkili hale getirmede size yol gösterici olacaktır. Başarılı olabilmek için mutlaka amacın açık net bir şekilde tanımlanması gerekir. Çünkü amaçlar sizin iç disiplininizi geliştirerek istediğiniz hedefe yaklaşmanıza yardımcı olacak ve moral kaynağınızı yükseltip başarılı olabileceğinizin farkına varmanızı sağlayacaktır.
2.   PLANLI ÇALIŞINIZ
Birden çok ders üzerinde aynı günde çalışmanız gerektiğinde hangisinden işe başlayacağınızı bilmediğiniz ya da çalışmaya başlamak için karar veremediğiniz anlarda planlı çalışmanın gerekliliğinden bahsedebiliriz. Planlı çalışma; hangi dersi ne kadar ve ne zaman çalışabileceğinizi; zamanı en verimli şekilde nasıl kullanacağınızı belirlemektir. Çalışma planları kapsadığı zamana göre genellikle 4 grupta incelenir; dönemlik, aylık, haftalık, günlük. Dönemlik ve aylık planlar, uzun dönemli çalışmaları organize etmek için size yardımcı olur. Haftalık plan haftanın her gününü belirli zaman dilimleri çerçevesinde organize etmeye yardımcı olduğundan dolayı sizlere önerebileceğimiz plandır. Günlük plan ise gün içerisinde gerçekleştirilecek etkinlikleri organize etmede yarar sağlamaktadır. Plan hazırlanırken ilgilerinizi ve ihtiyaçlarınızı göz önünde bulundurmaya dikkat ediniz. Derslerle sosyal etkinlikler arasında mantıklı bir denge oluşturunuz ve kapsamlı çalışmaları küçük aşamalar halinde planlamayı deneyiniz. Bunlar çalışma planının hazırlanmasında ve etkili bir şekilde uygulanmasında dikkate alınması gereken bazı noktalardır.
3.   ZAMANI VERİMLİ KULLANINIZ
Zamanın etkili kullanımı kişiden kişiye değişir. Herkes için geçerli olabilecek bir plan ya da ders çalışma takvimi önermek oldukça güçtür. Bir kişinin isteyerek çalıştığı ve hemen öğrendiği bir dersi bir başka kişi zor öğrenebilir, bir başka kişi ise çabuk yorulabilir ya da çalışmak istemeyebilir. Bu nedenle kendi ilgi ve ihtiyaçlarınızı göz önüne alarak zamanı nasıl kullanacağınızı planlamak size daha yardımcı olacaktır. Ders çalışmak için gerekli gücün toplanabilmesi bakımından eğlenmeye ve spora da zaman ayrılmalıdır. Ancak bu etkinlikleri düzenlemede dengeyi sağlamaya dikkat etmeniz gerekmektedir.
4.   UYGUN BİR ÇALIŞMA ORTAMI SEÇİNİZ
Ders çalışmaları mutlaka belli bir yerde sakin bir ortamda bir masa üzerinde yapılmalıdır. Bütün çalışmalarınızı çalışma masanızda yapmanızda büyük yarar vardır. Çalışma masanızı ders dışı faaliyetlerde kullanmamaya özen gösteriniz. Böylece masanız "çalışma zamanı" nı ve "çalışma alanını" simgeleyen bir uyarıcı haline gelir. Diğer yandan derse başlamadan önce çalışacağınız dersle ilgili malzemeyi kolay ulaşacağınız bir yere koymanızda yarar vardır. Böylece onlara ulaşmak istediğinizde çalışma ortamından uzaklaşmayarak dikkatinizde ve derse yoğunlaşmanızda bir eksilme olmaz. Çalışma ortamında dikkat edilecek bir diğer husus ise aydınlatmadır. İdeal ışık kaynağı masa lambasıdır.
5.   VERİMLİ DERS ÇALIŞMAYI ÖNLEYEBİLECEK FAKTÖRLERE DİKKAT EDİNİZ
Verimli ders çalışmayı engelleyen faktörlerden birisi müzik dinleyerek ders çalışmaktır.
İnsan beyni aynı anda birçok uyaranı alabilir ancak dikkatini tek bir noktaya odaklayabilir. Bu nedenle hem müzik dinlemeniz hem de ders çalışmanız çalışma veriminizi etkileyebilir. Müzik ritimlerden oluşur, bunun yanı sıra hepimizi de doğal iç ritmimiz vardır. Konuşurken, okurken, yazarken, öğrenirken belli ritimler izleriz. Bu ritim kişiden kişiye değişir mesela çalışırken kolay anladığımız ya da bildiğimiz konularda daha hızlı bir ritimle çalışırken iç ritmimiz sık sık değişebilir. Müzik dinleyen bir öğrencinin doğal ritim akışı dinlenen müziğin ritminden etkilenecektir.
Bir diğer faktör ise yatarak ders çalışmaktır. Ders çalışırken bilginin hafızamızda kalıcı olabilmesi için ruhsal bedensel belirli bir uyarıcılığa ihtiyacımız vardır. Ders çalışmaya en uygun durum bir masa başında sandalyede dik pozisyonda oturarak, konuya konsantre olarak ders çalışmaktır. Hayal kurmak da zihin dağılmasına ve verimli ders çalışmamamıza neden olmaktadır. Çalışmaya başladığınızda hayalleriniz sizi içine alıyor ve çalışmanızı engelliyorsa; kurmak istediğiniz hayalinizi kendinize bir ödül olarak vererek ders çalışmayı bitirdikten sonra hayalinizi kurabilirsiniz veya hayalinizi kurup bitirdikten sonra çalışmaya başlayabilirsiniz.
Son olarak çalışma davranışınızı olumsuz etkileyen bir faktör de duyduğunuz endişeler olabilir. " Arkadaşlarım benden çok çalıştı ben tam hazırlanamadım" "Bu iş olmayacak galiba" "Çalışacak bunca konu var, hiç zaman kalmadı. Mahvoldum, hapı yuttum " gibi düşünceler yerine kendinize şu soruları sorabilirsiniz "Bu düşünceler benim çalışmamı kolaylaştırıyor mu? Bu sorulara verilecek cevap "hayır" olduğuna göre yapılacak olan bu düşüncelerden uzaklaşıp çalışmaya yönelmektir.
6.     DERSE HAZIRLIKLI GELİNİZ
Başarılı olmanın yollarından biri de derslere etkin olarak katılmaktır. Okula gelmeden önce, o gün işleyeceğiniz konuları gözden geçirmenizde fayda vardır. Bu sayede hem derslerinizin işlenişine katılmak için gerekli güveni kazanabilir, hem de hocanızın anlattıklarını daha kolay takip edebilirsiniz.
7.   NOT TUTUNUZ
Dinleme yoluyla öğrenilen bilgiler çok uzun süreler hafızada tutulamaz. Öğrenilenlerin zaman zaman tekrar edilmesi gerekir. Not almanın en büyük yararlarından biri kendi anladığınız biçimde derste öğrendiklerinizi kaydetme ve saklama imkânı sağlamasıdır. Not alma hem bilgilerin kalıcı hale getirilmesi hem de zaman zaman başvurulabilecek bir bilgi kaynağı olması dolayısıyla sizlerin öğrenmesinde önemli bir rol oynar.
8.   ARALIKLI TEKRARLAR YAPARAK UNUTMAYI ÖNLEYİNİZ
Öğrenilenler zamanla unutulabilir. Öğrendikten hemen sonra hafızanın ulaştığı yüksek noktada uygun tekrarların yapılması ve bilgileri unutmaya başladığınızı hissettiğiniz anda düzenli tekrarlardan oluşan bir program uygulamanız unutmayı engelleyecektir.
                                                                                                                                             BAŞARI DİLEKLERİMİZLE
Kaynaklar
Baltaş, A (1992) Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı, Evrim Yayınevi
Yıldırım, A& Doğanay, A . & Türkoğlu, A. (2000) Ders Çalışma ve Öğrenme Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.

 

 

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 10.12.2013 - Güncelleme: 05.07.2023 14:04 - Görüntülenme: 3857
Kaynak: Ders Çalışma ve Öğrenme Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  Beğen | 0  kişi beğendi